follow

7 Nov 2013

Cinta Allah vs Cinta Manusia

Bismillahirrahmanirraheem..

Assalamualaikum wbt buat pembaca sekalian. :)

Cinta itu cahaya sanubari. Kurniaan Tuhan fitrah insani. dan dimana terciptanya cinta disitu rindu bermula. [lagu kerna cinta by inTeam & Mestica ] (syok wo, dengarlah, pasti xrugi..hihi)

Okay.

Kembali kepada tajuk, iaitu cinta manusia vs cinta Allah. Pasti ramai yang menginginkan seseorang yang soleh/solehah, hafaz Al-Quran, xtinggal solat dan bla bla bla bla. Tapi setakat mana usaha kita untuk memperoleh ciri-ciri pasangan hidup seperti yang kita inginkan itu? Mungkin hanya sekadar ungkapan bibir mungkin? atau mungkin hanya sekadar imaginasi dan sebuah ilusi dalam mimpi tidur saja?

Allah dah menyatakan dalam Al-Quran sepertimana yang berikut:

"Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula)" [An-Nur 24:26]

Subhanallah..

Kalau kita menginginkan cinta manusia tapi cinta Allah kita pinggirkan, sesungguhnya kita akan jadi insan yang RUGI!! Ya! Mungkin kita gembira memperoleh cinta manusia berdasarkan nafsu semata-mata tapi tidakkah kita terfikir akan perasaan DIA yang menciptakan kita. Sebelum kita dilahirkan kita sudah BERJANJI kepada DIA untuk menjadi seorang hamba yang taat, patuh. Adakah kita sanggup menggadaikan janji Sang Pencipta untuk seseorang yang tidak dapat membawa kita ke Syurga Allah kelak?

Apabila kita mencintai Allah, hakikatnya kita akan memiliki segala-galanya. Inilah cinta yang tidak akan terpisah oleh jarak,ruang, masa, harta dan juga kematian.

Cinta kepada Allah adalah sebuah cinta yang hakiki. Bacalah buku Rabiatul Adawiyah oleh Zahiruddin Zabidi. Betapa Rabiatul Adawiyah mengagungkan cintanya kepada Allah sehinggakan muncul seorang yang soleh untuk melamar, beliau menolaknya kerana beliau yakin tiada cinta yang dapat menggantikan cinta Sang Pencipta, Cinta kepada Allah.

Cinta manusia....
Cinta kepada Bunga,
Cinta akan Layu,
Cinta kepada Manusia,
Manusia itu akan pergi,
Cinta kepada Allah,
Cinta itu akan sejati dan Suci.

Mungkin kita tidak tahu kesan segala perbuatan kita pada masa kini kepada keturunan kita suatu masa kelak. Jika kita inginkan pasangan yang soleh/solehah, kita soleh/solehahkan diri kita terlebih dahulu. Jika kita inginkan keturunan yang baik-baik, kita perbetulkan diri sendiri dulu.

Sekian saja untuk kali ini,
Semoga redha Allah sentiasa ada untuk kita semua, amin, in sya Allah :)
Assalamualaikum wbt..

1 ulasan:

  1. "Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula)" [An-Nur 24:26]

    emang langsung dari allah, mengatakan seperti itu,. kita harus yakin,. terkadang cinta itu menyakitkan, namun itu semua pasti ada lebih baik dari itu,. sejauh baik mana kita untuk ke kasih kita kelak besok :),.. thank kk infonya ya

    BalasPadam